Ευρωπαϊκή Έκθεση Πληρωμών Καταναλωτών 2025

Ευρωπαϊκή Έκθεση Πληρωμών Καταναλωτών 2025

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 20 ευρωπαϊκές χώρες, με τη συμμετοχή 20.000 ερωτηθέντων, τουλάχιστον 1.000 από κάθε συμμετέχουσα χώρα. Οι ερωτηθέντες είναι άτομα 18 ετών και άνω και αποκλειστικά ή εν μέρει υπεύθυνα για την προσωπική τους οικονομική διαχείριση ή την οικονομική διαχείριση του νοικοκυριού τους.

Intrum Brand Groups 031

Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές εμφανίζονται πιο αισιόδοξοι σε βασικούς οικονομικούς τομείς: ικανότητα κάλυψης οικογενειακών αναγκών, δυνατότητα αποταμίευσης και κάλυψης δαπανών για τα αγαπημένα τους πρόσωπα. Οι πληρωμές γίνονται πιο συνεπείς και η οικονομική σταθερότητα φαίνεται να επανέρχεται.

 

Σε αυτό το περιβάλλον, οι καταναλωτές αναζητούν μακροπρόθεσμη οικονομική υγεία: να καλύπτουν τις καθημερινές τους ανάγκες, να σχεδιάζουν το μέλλον τους και να αισθάνονται ασφαλείς, ακόμη και όταν η οικονομία δεν είναι απόλυτα σταθερή.

 

Η Τεχνητή Νοημοσύνη και τα ψηφιακά εργαλεία ενσωματώνονται στην καθημερινότητα και αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές κατανοούν, διαχειρίζονται και αντιμετωπίζουν τις οικονομικές τους υποχρεώσεις.

Intrum_Groups_010_IJ.jpg

Σημαντικά ευρήματα για την Ελλάδα

Οι Έλληνες καταναλωτές αγκαλιάζουν την Τεχνητή Νοημοσύνη πιο γρήγορα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, δείχνοντας ότι η σχέση τους με τις ψηφιακές λύσεις αλλάζει ουσιαστικά.

AI και διαχείριση οφειλών

Το 34% αισθάνεται πιο άνετα να συζητήσει για την οικονομική του κατάσταση με ένα AI bot, ενώ το 38% δηλώνει ότι θα αισθάνονταν λιγότερο επικριτική διάθεση αν συζητούσε για καθυστερημένες οφειλές με ένα AI bot, απ' ό,τι αν τις συζητούσε με έναν άνθρωπο – ποσοστό κατά 10 μονάδες αυξημένο σε σχέση με το 2024.

Παράλληλα, σχεδόν 4 στους 10 πιστεύουν ότι το AI μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της προκατάληψης στις πρακτικές διαχείρισης οφειλών, καθιστώντας τη διαδικασία δικαιότερη για όλους.

AI και κατανόηση οικονομικών όρων

Το 33% των Ελλήνων καταναλωτών δηλώνει ότι χρησιμοποιεί εργαλεία, όπως το ChatGPT, για κατανόηση οικονομικών όρων και προϋποθέσεων με το αντίστοιχο ευρωπαϊκό ποσοστό να είναι 27%.

Επιπλέον, η ανησυχία για την επίδραση του ΑΙ στην ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων μειώνεται σταθερά, με το 23% να δηλώνει ότι δεν προβληματίζεται πλέον ιδιαίτερα, με τον ευρωπαϊκό Μ.Ο. να είναι 32%.

Λιγότερες αυθόρμητες αγορές

Ταυτόχρονα, η ελληνική αγορά δείχνει σημάδια μεγαλύτερης ωριμότητας: οι αυθόρμητες online αγορές μειώνονται αισθητά, καθώς μόνο το 25% δηλώνει ότι αγοράζει παρορμητικά σε σχέση με δύο χρόνια πριν (ευρωπαϊκός Μ.Ο. 30%), ενώ το 15% αναγνωρίζει ότι η πίεση από τα lifestyle πρότυπα στα social media το έχει οδηγήσει στη δημιουργία οφειλών — μια υπενθύμιση της ισχυρής επίδρασης που ασκεί το ψηφιακό περιβάλλον στις οικονομικές επιλογές.