Ευρωπαϊκή Έκθεση Πληρωμών Καταναλωτών 2025
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 20 ευρωπαϊκές χώρες, με τη συμμετοχή 20.000 ερωτηθέντων, τουλάχιστον 1.000 από κάθε συμμετέχουσα χώρα. Οι ερωτηθέντες είναι άτομα 18 ετών και άνω και αποκλειστικά ή εν μέρει υπεύθυνα για την προσωπική τους οικονομική διαχείριση ή την οικονομική διαχείριση του νοικοκυριού τους.
Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές εμφανίζονται πιο αισιόδοξοι σε βασικούς οικονομικούς τομείς: ικανότητα κάλυψης οικογενειακών αναγκών, δυνατότητα αποταμίευσης και κάλυψης δαπανών για τα αγαπημένα τους πρόσωπα. Οι πληρωμές γίνονται πιο συνεπείς και η οικονομική σταθερότητα φαίνεται να επανέρχεται.
Σε αυτό το περιβάλλον, οι καταναλωτές αναζητούν μακροπρόθεσμη οικονομική υγεία: να καλύπτουν τις καθημερινές τους ανάγκες, να σχεδιάζουν το μέλλον τους και να αισθάνονται ασφαλείς, ακόμη και όταν η οικονομία δεν είναι απόλυτα σταθερή.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη και τα ψηφιακά εργαλεία ενσωματώνονται στην καθημερινότητα και αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές κατανοούν, διαχειρίζονται και αντιμετωπίζουν τις οικονομικές τους υποχρεώσεις.
Σημαντικά ευρήματα για την Ελλάδα
Οι Έλληνες καταναλωτές αγκαλιάζουν την Τεχνητή Νοημοσύνη πιο γρήγορα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, δείχνοντας ότι η σχέση τους με τις ψηφιακές λύσεις αλλάζει ουσιαστικά.
AI και διαχείριση οφειλών
Το 34% αισθάνεται πιο άνετα να συζητήσει για την οικονομική του κατάσταση με ένα AI bot, ενώ το 38% δηλώνει ότι θα αισθάνονταν λιγότερο επικριτική διάθεση αν συζητούσε για καθυστερημένες οφειλές με ένα AI bot, απ' ό,τι αν τις συζητούσε με έναν άνθρωπο – ποσοστό κατά 10 μονάδες αυξημένο σε σχέση με το 2024.
Παράλληλα, σχεδόν 4 στους 10 πιστεύουν ότι το AI μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της προκατάληψης στις πρακτικές διαχείρισης οφειλών, καθιστώντας τη διαδικασία δικαιότερη για όλους.
AI και κατανόηση οικονομικών όρων
Το 33% των Ελλήνων καταναλωτών δηλώνει ότι χρησιμοποιεί εργαλεία, όπως το ChatGPT, για κατανόηση οικονομικών όρων και προϋποθέσεων με το αντίστοιχο ευρωπαϊκό ποσοστό να είναι 27%.
Επιπλέον, η ανησυχία για την επίδραση του ΑΙ στην ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων μειώνεται σταθερά, με το 23% να δηλώνει ότι δεν προβληματίζεται πλέον ιδιαίτερα, με τον ευρωπαϊκό Μ.Ο. να είναι 32%.
Λιγότερες αυθόρμητες αγορές
Ταυτόχρονα, η ελληνική αγορά δείχνει σημάδια μεγαλύτερης ωριμότητας: οι αυθόρμητες online αγορές μειώνονται αισθητά, καθώς μόνο το 25% δηλώνει ότι αγοράζει παρορμητικά σε σχέση με δύο χρόνια πριν (ευρωπαϊκός Μ.Ο. 30%), ενώ το 15% αναγνωρίζει ότι η πίεση από τα lifestyle πρότυπα στα social media το έχει οδηγήσει στη δημιουργία οφειλών — μια υπενθύμιση της ισχυρής επίδρασης που ασκεί το ψηφιακό περιβάλλον στις οικονομικές επιλογές.
loading...